SalesOnline Logo

SMG14005 SalesStore Banner Klantwaarde

Online omzet iin Nederland blijft groeien

actieNederlandse online retailers kunnen in 2016 een omzetgroei van 16,5 procent verwachten.

De totale verwachte online omzet bedraagt 8,2 miljard euro ten opzichte van 7 miljard euro in 2015. De online aankopen in Nederland zijn dit jaar goed voor 8,5 procent van alle consumentenaankopen. De verwachting is dat deze omzet in 2017 zal stijgen naar 9,5 miljard euro, bijna een tiende van de totale omzet in de retailsector. Bijna een kwart van deze aankopen zal plaatsvinden via tablet of smartphone.

Dit blijkt uit een internationale studie, uitgevoerd door onderzoeksinstituut Centre fo Retail Research in opdracht van kortingswebsite ActiePagina.nl. In 2015 zijn de Nederlandse bestedingen in m-commerce bijna verdubbeld (92,5%) ten opzichte van het jaar daarvoor. Ook dit jaar zal de verkoop via smartphones en tablets in Nederland blijven groeien.

Kwart online aankopen via mobiel
Uit het rapport blijkt dat een kwart (24,8%) van alle online aankopen in 2016 via mobiele apparaten zal plaatsvinden. Dit staat gelijk aan 2,03 miljard euro, een stijging van 57,4 procent ten opzichte van de 1,29 miljard euro in 2015. Naar verwachting groeien de uitgaven via smartphones met 53,8 procent in 2016, terwijl de uitgaven via tablets groeien met 60,9 procent.

In 2015 heeft meer dan een derde (38%) van de Nederlandse online shoppers minstens één aankoop via tablet of smartphone gedaan. Als je dit vergelijkt met bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk of Duitsland – respectievelijk 50 procent en 51 procent van de online shoppers heeft daar afgelopen jaar een aankoop via een mobiel device – blijken er toch nog veel kansen voor de Nederlandse e-tailers te liggen.

Mobile blijft maar groeien
“Sinds een paar jaar neemt het aantal aankopen via mobiele apparaten exponentieel toe”, aldus Iwan Mouton, partner en manager bij ActiePagina.nl. “Dit jaar wordt er al meer dan zes keer zoveel via mobile uitgeven dan in 2013. En dit zal alleen maar blijven groeien in de toekomst. De smartphone, die al veel werd ingezet bij het shoppen voor onderzoek, wordt steeds meer gebruikt om ook daadwerkelijk iets te kopen.”

“Dit komt deels door de retailers die er er alles aan doen om de mobile experience voor hun klanten zo goed mogelijk te maken, zoals het aanbieden van aantrekkelijke apps, simpele en veilige betaalmethodes en mobile friendly sites”, zegt Mouton. “M-commerce is niet meer weg te denken in Nederland. Maar ondanks dat we al een heel eind zijn, is er nog steeds een enorm potentieel voor de online retail, helemaal op het gebied van mobile.”
De gedetailleerde resultaten van het onderzoek staan op de website van www.ActiePagina.nl.