SalesOnline Logo

SMG14005 SalesStore Banner Klantwaarde

De tijd van opdrachtgevers naar de mond praten is voorbij

opdradhtNee zeggen tegen je opdrachtgever kan wel eens heel veel ellende en kosten besparen. Professionals zijn echter vaak bang om de relatie te schaden of de opdracht te verliezen als ze eerlijk zijn.

'Toch is dit nu juist de manier om je te onderscheiden', aldus Jan Willem van den Brink en Maarten van Os, in hun nieuwe boek 'Opdrachtgever tevreden'. Veel professionals hebben de neiging om hun opdrachtgevers enigszins naar de mond te praten, en hebben een 'u vraagt, wij draaien'-mentaliteit. In het huidige economische klimaat is dat een doodlopende straat.

Er wordt voortdurend kritisch gekeken naar bestaansrecht van stafafdelingen en het inhuren van professionals. Als je niet wilt worden vervangen door een externe partij of door een prijsvechter, kun je beter maar waarde toevoegen.

Uit onderzoek naar klanttevredenheid in de zakelijke dienstverlening blijkt steevast: een goed kennisniveau is noodzakelijk, maar niet voldoende. Maar zelf als klanten expliciet aangeven dat ze een hechtere vertrouwensband, meer proactiviteit en eerlijk ongevraagd advies willen, geven de inhoudelijk deskundige professionals nauwelijks thuis. Zomaar  een klant ongevraagd bellen of tegenspreken, voelt in het begin buitengewoon ongemakkelijk. Toch zullen professionals dit moeten leren, is de stelling van de auteurs.

Vier jaar geleden verscheen van dezelfde auteurs het boek 'Opdrachtgever gezocht' waarmee ze al duizenden professionals hielpen bij het vinden van opdrachten. In hun nieuwe boek geven ze antwoord op vragen als:
- Hoe ga je om met de minder goede ideeƫn van je opdrachtgever?
- Hoe zorg je dat de opdrachtgever zijn eigen verantwoordelijkheid neemt?
- Wat doe je als anderen je advies niet willen horen?
- Wat doe je als het minder goed gaat met de samenwerking?
- Hoe zorg je dat de relatie doorloopt als de opdracht is afgerond?