SalesOnline Logo

SMG14005 SalesStore Banner Klantwaarde

TalentLens

talentlensTalentLens heeft als doel een oplossing te bieden voor vraagstukken die spelen in de HR markt. Ons aanbod aan wetenschappelijk onderbouwde instrumenten hebben wij ondergebracht in Lenzen.

Deze lenzen categoriseren de verschillende instrumenten naar doel en naar waar hetgeen een oplossing voor geboden wordt. Door Lenzen te combineren of los in te zetten, komt u tot uitgebreide beantwoording van uw HR vraagstuk. Iedere ingezette Lens zal een stukje van uw vraag beantwoorden. Voor meer informatie: www.talentlens.nl

 

Koopangst

ThomasdeZeeuw3Stelt je voor, je hebt een fantastisch salespitch gehouden en je prospect ervan overtuigt dat hij met jou in zee moet gaan. Je aanstaande klant geeft zelf ook aan dat hij dit graag wil. Toch komt het er maar niet van, er is iets dat de klant tegenhoudt.

Hoe kan dat nou?, denk je, hij wil toch? Wat je niet weet, is dat de prospect een knagend gevoel in zijn onderbuik heeft. Een gevoel dat tegen zijn ratio ingaat. Hij is bang voor verandering. Niet zo gek, want iedereen is bang voor verandering. Niemand houdt van onverwachte gebeurtenissen, van linksaf slaan terwijl je altijd rechtdoor ging.

Ironisch dat de mens continue met verandering te maken heeft. Hij verhuist, vaak meerdere keren, relaties gaan aan, relaties gaan uit en hij verandert meerdere keren van baan. Tja, wat doe je er aan? De oorzaak van het feit dat we niet van verandering houden, zit in onze hersenen.

Lees meer: Koopangst

*Korting? Liever niet*

ThomasdeZeeuw3Korting, wie wil dat niet? Korting is fijn, want je hebt het gevoel eengoede deal te hebben gemaakt. Maar korting kan ook te ver gaan. Kijk naar de kledingbranche, waar bijna sprake is van een constante uitverkoop. De voorjaarssale loopt vloeiend over in de zomersale, die weer geruisloos overgaat in de najaarsuitverkoop.

Voor de winkeliers geen goede zaak, want bij zoveel korting houden ze geen marge meer over. Geen wonder dat er stemmen opgaan in de kledingretail om de uitverkoop te reguleren en terug te gaan naar twee uitverkoopperiodes per jaar. Waarom geef je eigenlijk korting? Misschien wel omdat het je niet lukt je op andere vlakken dan op prijs te onderscheiden van je concurrentie.

Lees meer: *Korting? Liever niet*

Neem dat maar niet van me aan

ThomasdeZeeuw3Aannames, ze kunnen je aardig in de weg zitten. Helemaal bij sales. De kennis die je in je leven hebt opgedaan (cultureel, technisch, etc.) kan zowel je grootste kracht als je zwakte zijn. Door ervaring hebben we geleerd om grote hoeveelheden informatie sneller te interpreteren door shortcuts te gebruiken. Op deze manier ontstaan aannames. Het grote gevaar is, dat we gaan zien, wat we verwachten te zien.

Stel u doet zaken in China. Uw zakenpartner reikt u zijn visitekaartje aan met twee handen. Vreemde vogel, denk je, want dat denk je als iemand dat in Nederland zou doen. Terwijl het in China gebruikelijk is dat zo te doen, het is zelfs onbeleefd om je kaartje met één hand te geven, of het kaartje van je zakenpartner met één hand aan te pakken. Maar ook dichter bij huis kunnen aannames voor problemen zorgen. Is het hier nog vaak gebruikelijk in salesgesprekken om te beginnen met een grapje, om ‘het ijs te breken’. Dat moet je in België niet doen, daar denkt de zakenpartner dat je hem niet serieus neemt.

Lees meer: Neem dat maar niet van me aan

De eigenschappen van de goede salesprofessional

StThomasdeZeeuw31el je bent jong en je wilt later de sales in. Naar welke opleiding ga je dan? Dat is lastig, want een echte salesopleiding is er niet. Maar gelukkig is een opleiding niet het belangrijkste, want verkopen leer je vooral in de praktijk. Waarschijnlijk stond je als kind al knikkers te verkopen, want als je echt van verkopen houdt, doe begin je daar al vroeg mee.

Voor werkgevers die op zoek zijn naar goede salesprofessionals heeft het weinig zin om met name naar de opleiding van de sollicitant te kijken. Eigenlijk zou je tijdens het sollicitatiegesprek maar één vraag hoeven te stellen: ‘wat verkocht je vroeger op het schoolplein?’ Nu kun je natuurlijk op basis van één vraag geen beslissingen nemen. Het liefst beoordeel je iemand op basis van harde, meetbare criteria.

Lees meer: De eigenschappen van de goede salesprofessional