SalesOnline Logo

SMG14005 SalesStore Banner Klantwaarde

Sales Management 2009/3

“Geen nieuwe vorm van feminisme”

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Irene Herbers

Er is een (niet eens meer zo) nieuwe realiteit voor vrouwen. De moderne vrouw zorgt allang niet meer alleen voor de kinderen. Zij is ook stoer, sterk en slim. Beklimt bergen, boort perfecte gaten in de muur en is een carrièretijger. Vrouwen vervullen tientallen rollen per dag. Natuurlijk, de ene vrouw is de andere niet. Maar vrouwen delen wel veel waarden als het gaat om producten en diensten. De wereld die daar nog te winnen valt, heet vrouwenmarketing. Marianne van Leeuwen trekt met haar bureau Sisteract de Nederlandse kar. Op de barricaden met Marianne!

U moet zijn ingelogd om dit pdf bestand te downloaden.

Meer integratie en meer functionele toenadering

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Jasper Kakes

De sales manager heeft dé perfecte salesactie bedacht die de organisatie honderden nieuwe klanten moet opleveren. Het contact center wordt vervolgens overstroomd met telefoontjes, e-mails en sms-berichten van verwachtingsvolle klanten. Deze contacten moeten uiteraard snel en in één keer goed worden opgepakt en afgehandeld. Hoe is dit zodanig te organiseren dat alles vlekkeloos verloopt? Met een goede planning is het contact center voorbereid.

U moet zijn ingelogd om dit pdf bestand te downloaden.

Concreet onderscheiden als strategisch wapen

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Menco Erenst

Zodra u het DNA van uw onderscheidend vermogen hebt ontrafeld, komt het erop aan uw meerwaarde te gelde te maken. Alles draait hierbij om de strategische communicatie van dit onderscheidend vermogen. De kans op orders stijgt aanzienlijk als u uw meerwaarde weet door te vertalen in unieke en tastbare klantvoordelen. Het strategisch vermarkten van uw onderscheidend vermogen levert dus meer op én het versterkt uw concurrentiepositie.

U moet zijn ingelogd om dit pdf bestand te downloaden.

“In Zuid-Afrika moet je kunnen omgaan met enorme verschillen”

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Irene Herbers

“Ik zou het voor geen goud willen missen”, zegt Bas Roelofs, manager bij Procter & Gamble, over zijn werk in Johannesburg. De jonge strateeg (34) is er verantwoordelijk voor de market strategy & planning in zuidelijk Afrika. Hij probeert er, samen met zeventien teamgenoten, een keur van producten te slijten bij zon vijf miljoen rijken en 45 miljoen andere mensen. Luiers en maandverband bijvoorbeeld. Maar ook gezichtscrèmes en batterijen. “Moet een manager in Zuid-Afrika ergens mee leren omgaan, dan zijn het enorme verschillen”, weet hij.

U moet zijn ingelogd om dit pdf bestand te downloaden.

Beter plannen/budgetteren levert direct rendement op

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Freek Aertsen & Miel Theeuwen

Het Nederlands bedrijfsleven verliest heel veel geld, omdat het plannings- en budgetteringsproces veelal te gedetailleerd wordt uitgevoerd. En dat is ronduit disfunctioneel. Forecasting komt daardoor al te vaak neer op een frustrerend proces waarin iedereen eindeloos over getallen debatteert, terwijl dit maar weinig waarde toevoegt. Bovendien zijn organisaties dan niet in staat om in te spelen op actuele veranderingen.

U moet zijn ingelogd om dit pdf bestand te downloaden.

De ondernemende verkoper

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Bart van Luijk

Verkopen is makkelijk. Als je het goed doet. Dit laatste heeft niet alleen te maken met vaardigheden. Resultaatgericht werken is het vertrekpunt. Elke verkoper zou daarom zijn eigen sales manager moeten zijn. Aan zichzelf dagelijks kritische vragen stellen over uitgevoerde activiteiten en geplande afspraken. En ook: elke week twaalf weken vooruitkijken en zichzelf complimenteren met de geleverde prestaties. Je eigen sales managen, daar gaat het om.

U moet zijn ingelogd om dit pdf bestand te downloaden.

Interactie tussen klanten en medewerkers centraal

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Martijn Jansen & Simon Noorman

Gedrevenheid bij medewerkers om te presteren en gemotiveerd te werken vormt de basis voor succesvol functioneren van organisaties. Commercieel gezien is het van belang dat een goede interactie tussen klanten en medewerkers (weer) centraal komt te staan. Frequentie en ook aard van deze interactie kunnen nogal verschillen. Maar flexibele, vraag- dan wel klantgestuurde organisaties met betrokken medewerkers die optimaal presteren, weten goed in te spelen op de behoeften van klanten. Die blijken dan ook tevreden en loyaal te zijn.

U moet zijn ingelogd om dit pdf bestand te downloaden.

“Kredietcrisis is een kans voor sales professionals”

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Jaap van Sandijk

Nyenrode Sales Leadership Masterclass heet een opleidingsprogramma van Nyenrode Business Universiteit dat zich richt op sales management vanuit strategisch perspectief. De opleiding biedt deelnemers behalve theoretische onderbouwing ook tal van praktische handvatten om met succes te kunnen optreden in complexe salesomgevingen, bijvoorbeeld met grote (internationale) klanten. In een serie artikelen blikken absolventen van de in 2004/2005 geïntroduceerde masterclass terug op de opleiding. Ook vertellen zij over hun eigen salesaanpak. Antoine Janssen, zelfstandig ondernemer, heeft het onder meer over gevoel en de voordelen van no cure, no pay.

U moet zijn ingelogd om dit pdf bestand te downloaden.