SalesOnline Logo

SMG14005 SalesStore Banner Klantwaarde

Trefwoord: planning & controle

Salesorganisatie als graadmeter

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Paul van den Hoven & Roeland van Delzen

Er is een duidelijke relatie tussen de professionaliteit van de verkooporganisatie en de invloed ervan op het bepalen van de waarde van de onderneming. Dit is vooral van belang bij een bedrijfsovername. Successen behaald in het verleden zijn geen garantie voor de toekomst, is de strekking van dit artikel.

Download

Voordelen van vervoersbeheer

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Erik Huveneers

Voor verkopers, die voor een belangrijk deel afhankelijk zijn van persoonlijk contact, vormen files een groot probleem. De tijd die verkopers in de auto doorbrengen, gaat ten koste van de omzet. De oplossing is de inzet van voertuiginformatiesystemen die niet alleen voordelen opleveren voor sales, maar ook voor klanten.

Download

Debiteurenbeheer is relatiemanagement

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron:

Optimalisering van het werkkapitaal is voor elk bedrijf van belang. Eén van de opties is het verlagen van het debiteurensaldo. Dat kan door een betere afstemming tussen sales en credit management. Maar hoe moet dat dan? En wie regisseert het veranderingsproces? De sales manager kan hierin het voortouw nemen.

Download

Bereken het rendement van een training

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Diederick Stoel

In de discussie over het rendement van trainen en opleiden valt al snel het begrip return on investment, een methode om het rendement van trainingen uit te rekenen. Wat is het nut van ROI voor de sales manager? En wat is ervoor nodig om een ROI van een sales training te berekenen?

Download

Versterk sales in crisistijd

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Marc Brauw & Jan Keuler

Door de economische recessie zijn winstwaarschuwingen, dalende aandelenkoersen en groeiende werkloosheid aan de orde van de dag. Evenals dalende omzetten en snijden in kosten. Hoe gaat de sales manager daarmee om? De Sales Analyses Matrix kan uitkomst bieden.

Download

Betere sales door goed debiteurenbeheer

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Frans van der Geest

Soms is het slechts een cosmetische verandering op het visitekaartje: het vervangen van de aanduiding sales executive door account manager. Echter, onder invloed van de principes van customer relationship management wordt de puur op sales gerichte aanpak ook daadwerkelijk vervangen door een andere manier van werken. Een werkwijze waarbij account management, het managen van de klant, de boventoon voert.

Download

In zes stappen naar een persoonlijk verkoopplan

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Bob van der Kwast

Goed plannen is voor veel verkopers nog steeds een probleem. Is er al een plan, dan wordt dit nogal eens doorkruist door klachten, problemen, ongeplande vergaderingen, gewijzigde marktsituaties en reorganisaties.

Checklist Hebt u uw zaken goed voor elkaar?

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Bob van der Kwast

Een goede werkorganisatie omvat verschillende items. Vul de checklists in en ga voor uzelf na waar u zwak in bent. Elke nee is er een teveel!

Goede planning = tijdwinst

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Bob van der Kwast

Een goede bezoekvoorbereiding en -planning mag dan wat tijd en inspanning kosten, het rendement is zeker de moeite waard. Onderstaande aandachtspunten helpen u de zaak op een rij te zetten.

Verbeter uw planning

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron:

Prioriteiten stellen in de praktijk lastig

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Bernhard Rittger

Opportunisme en kortetermijndenken vieren hoogtij in de commercie. Dan verbaast het niet dat bijna alles wat omzet belooft prioriteit heeft; en daarmee eigenlijk niets. Al leg je het wel vast in strategische plannen, in de praktijk blijkt prioriteiten stellen met een heldere focus lastig. Evenals het aanpassen en stroomlijnen van stuurinformatie en werkwijzen en het doelgericht inzetten van de benodigde competenties. De nationale Sales Competence Survey© 2007 legt pijnpunten bloot en wijst tegelijkertijd kansen aan.

Download

Waarde CRM-systeem stoelt op actualiteit data

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Harry van der Lint

De meeste (profit)organisaties maken gebruik van een CRM-systeem. Dit systeem wordt gevuld met informatie over bedrijven en contactpersonen. De gebruikswaarde van deze relatiegegevens is echter sterk afhankelijk van de actualiteit ervan. Anders gezegd: up-to-date houden is een must. Maar hoe zorg je als onderneming dat het consequent actualiseren van relatiegegevens geen last is voor sales en marketing? Laat de mensen de voordelen ervaren en laat de technologie voor u werken.

Download

Beter plannen/budgetteren levert direct rendement op

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Freek Aertsen & Miel Theeuwen

Het Nederlands bedrijfsleven verliest heel veel geld, omdat het plannings- en budgetteringsproces veelal te gedetailleerd wordt uitgevoerd. En dat is ronduit disfunctioneel. Forecasting komt daardoor al te vaak neer op een frustrerend proces waarin iedereen eindeloos over getallen debatteert, terwijl dit maar weinig waarde toevoegt. Bovendien zijn organisaties dan niet in staat om in te spelen op actuele veranderingen.

Download

“In Zuid-Afrika moet je kunnen omgaan met enorme verschillen”

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Irene Herbers

“Ik zou het voor geen goud willen missen”, zegt Bas Roelofs, manager bij Procter & Gamble, over zijn werk in Johannesburg. De jonge strateeg (34) is er verantwoordelijk voor de market strategy & planning in zuidelijk Afrika. Hij probeert er, samen met zeventien teamgenoten, een keur van producten te slijten bij zon vijf miljoen rijken en 45 miljoen andere mensen. Luiers en maandverband bijvoorbeeld. Maar ook gezichtscrèmes en batterijen. “Moet een manager in Zuid-Afrika ergens mee leren omgaan, dan zijn het enorme verschillen”, weet hij.

Download

Meer integratie en meer functionele toenadering

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Jasper Kakes

De sales manager heeft dé perfecte salesactie bedacht die de organisatie honderden nieuwe klanten moet opleveren. Het contact center wordt vervolgens overstroomd met telefoontjes, e-mails en sms-berichten van verwachtingsvolle klanten. Deze contacten moeten uiteraard snel en in één keer goed worden opgepakt en afgehandeld. Hoe is dit zodanig te organiseren dat alles vlekkeloos verloopt? Met een goede planning is het contact center voorbereid.

Download