SalesOnline Logo

SMG14005 SalesStore Banner Klantwaarde

Trefwoord: internationaal

Kenniseconomie ook nieuw kader voor sales

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Faust Mertens

Nederlandse bedrijven hebben een sterke positie in de internationale handel. De mondialisering biedt legio kansen om deze positie te handhaven en uit te bouwen, mits het begrip kenniseconomie niet alleen voorbehouden blijft aan techneuten, maar juist ook geldt als een nieuw kader voor verkopers. Strategische verkoop speelt een centrale rol voor de continuïteit van Nederland als handelsnatie. Universiteit Nyenrode doet veel aan commerciële opleidingen met een sterk internationale focus. Onder meer is er de Sales Leadership Masterclass.

Download

De ins en outs van Europese aanbestedingen

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Jos Plattel

Een sales manager van een middelgrote of grote onderneming kan het zich nauwelijks permitteren om niet mee te dingen naar grote overheidsopdrachten. Een uitleg van de spelregels rond Europese aanbestedingen die volgens veel verkoopmanagers te ingewikkeld zouden zijn.

Download

Verkopers mkb deinzen terug voor export

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Paul Groothengel

Nederland staat te boek als exportland bij uitstek, maar dat imago heeft het bepaald niet te danken aan de salesafdelingen van het midden- en kleinbedrijf. Kansen blijven liggen.

Download

Post-Sovjet sales

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Mirjam Vossen

Na de val van het communisme betraden Nederlandse bedrijven de enorme markt die Oost-Europa heet. Ze troffen er een wereld die nog nooit van direct mail, spaaracties en klantenbinding had gehoord. Maar het tij keer snel.

Download

Sales over de grens doe je niet zomaar

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Maja Gadourek

Bedrijven in Verweggistan zijn eraan gewend goederen te produceren die aangepast zijn aan onze smaken en gewoonten in verkoopkanalen waar wij graag shoppen. Maar hoe gaat dat andersom? Kunnen we onze producten en/of diensten met succes verkopen in Bulgarije, Brazilië of China? Hebben we verkopers die weten om te gaan met klanten daar en die verkennen waar lokale consumenten behoefte aan hebben? Sales over de grens doe je niet zomaar.

Download

Selling beer to muslims...

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Michel Knapen en Ralf Bodelier

Bier is relatief moeilijk te verkijgen in de Verenigde Arabische Emiraten. Toch heeft de Nederlandse brouwer Grolsch een verkoopkantoor geopend in het islamitische emiraat Dubai. “Al gaat het om alcoholvrij bier, de verkoop ervan vereist een eigen aanpak”, vertelt regional director Bart de Smalen, die de zaak ter plekke in goede banen leidt. "Bier heeft hier nog altijd een westerse bijsmaak."

Download

Samenwerken met Engelsen vergt enig inlevingsvermogen

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Constant Berkhout

Engelsen staan bekend als zeer vriendelijk. Ze willen je altijd de weg wijzen als je verdwaalt tussen Buckingham Palace en de Big Ben. En wie houdt niet van de Engelse humor die we zo goed kennen uit films en tv-producties als Monty Python, Yes Minister of Blackadder en die we ook echt meemaken als we op zakenreis zijn? Achter deze façade gaat echter een berekenend pragmatisme schuil. Voor Nederlanders kan de onzekerheid hoe hiermee om te gaan leiden tot een ware culture shock.

Download

Verkoop het eens heel anders… en met succes

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Ralf Bodelier

Wie een beetje wat heeft gezien van de wereld, weet dat het volgende gezegde vaak een wijze stelregel kan zijn: when in Rome do as the Romans do. Dat geldt ook zeker in sales. Behalve wanneer je écht succes wilt boeken. Doe het dan vooral eens héél anders. Zoals in het geval van een restaurant in het Indiaase Mumbai: Zenzi.

Download

“In Zuid-Afrika moet je kunnen omgaan met enorme verschillen”

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Irene Herbers

“Ik zou het voor geen goud willen missen”, zegt Bas Roelofs, manager bij Procter & Gamble, over zijn werk in Johannesburg. De jonge strateeg (34) is er verantwoordelijk voor de market strategy & planning in zuidelijk Afrika. Hij probeert er, samen met zeventien teamgenoten, een keur van producten te slijten bij zon vijf miljoen rijken en 45 miljoen andere mensen. Luiers en maandverband bijvoorbeeld. Maar ook gezichtscrèmes en batterijen. “Moet een manager in Zuid-Afrika ergens mee leren omgaan, dan zijn het enorme verschillen”, weet hij.

Download

“Wat je hier nodig hebt, is een backpack-mentaliteit”

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Irene Herbers

Handeldrijven is zijn business. Voor zijn klanten plaatst hij orders in China en hij ziet erop toe dat deze klanten daadwerkelijk krijgen wat ze hebben besteld. Want dat is in de volksrepubliek lang niet altijd zeker. Tenminste als je er niet bovenop zit. Onthoud de woorden guanxi (relaties), gan bei (proost!) en gezichtsverlies. Ze doen ertoe als je iets wilt in- of verkopen in China.

Download

“Hier moet je goed weten wat je wilt”

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Irene Herbers

Ooit ging hij als in Italië geboren Nederlander naar China. En of Marco Bootz nu Nederlands, Italiaans of Portugees spreekt, het maakt hem in feite niks uit. De wereldburger zit momenteel voor PURAC, de biochemische dochter van CSM, in Brazilië. Vanuit Sao Paulo bewerken hij en zijn verkoopteam de markt voor Latijns-Amerika. In het dynamische Brazilië, waar het beschikken over goede relaties een grote rol speelt, voelt Bootz zich prima thuis. “Het houdt mij scherp”, zegt hij.

Download

“Hier kan ik wél het verschil gaan maken”

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Irene Herbers

Giga bouwprojecten verzekeren in sjeikdommen of emiraten in het Midden-Oosten. Expat in hart en nieren Alexander Blom bevalt het prima. Vanuit Dubai richt hij zich op tal van omvangrijke projecten in de regio. Soms zit hij met tien of nog meer nationaliteiten tegelijkertijd aan de onderhandelingstafel. “Weet je daar een deal uit te halen, dan is dat kicken”, zegt hij enthousiast.

Download

“Meedenken betaalt zich altijd dubbel en dwars uit”

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Irene Herbers

“Intussen heb ik aardig wat airmiles gespaard”, lacht manager Bas van Opdorp als hij in terugblikt op zijn internationale carrière. Voor National Oilwell Varco (NOV) - een onmisbaar bedrijf voor booreilanden - vervult hij al vijftien jaar lang commerciële posities. Eerst in landen in het Midden-Oosten, nu in Azië. Meer specifiek in Singapore, het land van prijs, kwaliteit en service.

Download

“Ik ben harder geworden, je móet wel in Rusland”

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Irene Herbers

In Nederland was Niels Brouwer een mensenmanager, in Moskou geeft hij simpelweg orders. Het was een harde leerschool voor de modern trade director van Beiersdorf, met extreem achterdochtig medewerkers die “puur voor het geld werken” en klanten die in dreigende taal steeds weer contracten openbreken. Toch vindt hij Rusland een superbestemming. “Om van de groeimogelijkheden nog maar te zwijgen.”

Download